Årsplan mm

  • Årsplan

    Her kan du lese mer om virksomheten i Berghoff barnehage. Blant annet om målsettinger, metoder, og samarbeidsformer, samt planer for året samt progresjon i fagområdene.

    ÅRSKALENDER FOR DOKUMENTASJON OG VURDERING

    August:

    Planleggingsdag for personalet
    Oppstart og tilvenning av nye barn

    September:

    Foreldresamtaler med nye foreldre
    Avdelingsmøte med tema enkeltbarn. Sette opp mål for hvert barn.
    Personalmøte 
    Foreldremøte/informasjonsmøte der barnehagens hverdag presenteres, og hvilke mål og metoder vi har i Berghoff barnehage.

    Oktober:

    Kartlegging gjennom bruk av Tras og Askeladden og observasjonsskjema.
    Foreldresamtaler og foreldrekaffe
    Personalmøter med refleksjoner og medarbeidersamtaler

    November:

    Observasjoner av lekemønstre og lekekamerater til barna
    Planleggingsdag med kurs på Østlandske lærerstevne for personalet

    Desember:

    Juleforberedelse, Luciafrokost, nissefest, juleavslutning

    Januar:

    Barnesamtaler/ barneintervjuer, en og en eller i grupper.
    Observasjon av enkeltbarn
    Avdelingsmøter, gå gjennom målsettingene for hvert barn.
    Planleggingsdag for personale, halvårsevaluering

    Februar:

    Oppføling av Tras og Askeladden ved behov
    Foreldresamtaler
    Personalmøter

    Mars:

    Fortsetter med foreldresamtaler
    Foreldremøte med evaluering

    April:

    Oppfølging av enkeltbarn i henhold til oppsatte mål og sette nye mål.
    Påskefrokost

    Mai:

    Barneintervjuer – hva vil de gjøre i barnehagen til neste år? Hva har vært morsomst i år?
    Samarbeidsutvalg (SU) – evaluerings møte, brukerundersøkelse/foreldreundersøkelse
    Personalmøter
    Dugnad og foreldrekaffe

    Juni:

    Planleggingsdag for personalet med evaluering av året, planlegge neste år og forberede oppstart av nye barn til høsten. Arbeid med årsplan.
    Foreldremøte for nye barns foreldre og besøk av nye barn

    Personalet skal gjennom hele året:
    – Ta seg god tid til å snakke med foreldre i hente/bringe situasjon, og lytte til hva foreldrene mener.
    – Ta bilder av barn/personalet i hverdagssituasjoner, ved turer o.l. Bildene vises foreldre på skjerm som henger i gangen.  
    – Skrive loggbok og gi ut månedsinformasjon med evaluering.
    – Gi barna mulighet til å påvirke innholdet i barnehagen. Gjennomføre dagene ut i fra barnas behov og kontinuerlig observere barnas trivsel og utvikling.
    – Sette av tid til avdelingsmøter, ledermøter, veiledning, kurs/opplæring og informasjonsrutiner